top of page

מה זה HDR?

עודכן: 13 בנוב׳ 2020


מה זה HDR והאם צריך את זה בכלל?

אחד המאפיינים של הצילום ומצלמות הסמארטפון בשנים האחרונות היא אפשרות שנקראת HDR.

לרוב האנשים אין ממש מושג מה זה, מה זה עושה והאם צריך את זה בכלל.

אז כדי להבין מה זה HDR, קודם צריך להבין מה זה DR.

DR זה קיצור באנגלית של Dynamic Range

או "טווח דינמי" בעברית. זהו בעצם הטווח בין עוצמות האור השונות שהמצלמה יכולה לעבד.

הסבר: אנחנו רגילים לראות עוצמות רבות של אור, לרוב זה מתבטא באור וצל. קחו לדוגמא את הצילום הבא:


השמים בהירים מאד, והפרטים מצד שמאל בתוך הבית כהים, או מחזירים פחות אור לעין. כך העין רואה את זה.

אבל המצלמה תראה את זה כך, כשהאיזור השמאלי חשוך הרבה יותר:


הסיבה היא שהטווח הדינמי של המצלמה מוגבל מאד (יחסית לעין אדם) ולכן אינו מסוגל לעבד בו זמנית אור חזק ואור חלש. המצלמה בוחרת על פי פרמטרים מסויומים וצורת מדידה שונה, את החשיפה האופטימלית למצב זה.

כאן נכנס לתמונה ה - HDR, ראשי תיבות של High Dynamic Range. הטכנולוגיה הזאת פותחה בכדי להגדיל את הטווח הדינמי של המצלמה ולאפשר לנו לצלם תמונות יותר טובות גם במצבי אור עם הרבה ניגודיות.

איך זה עובד?

תמונות שצולמו ב HDR הן בעצם שלש תמונות שאוחדו לכדי תמונה אחת. המצלמה מצלמת כל תמונה בחשיפה אחרת, ומאחדת אותן לתמונה עם חשיפה אופטימלית, ובכך מגדילה את הטווח הדינמי של המצלמה. בסה"כ מדובר ברעיון די פשוט, שמאחוריו חישובים של חשיפה, ותוכנה שמסדרת את הכל לכדי תמונה טובה יותר.

מה כדאי לזכור?

קודם כל שקבצי HDR גדולים בהרבה ולוקחים יותר זיכרון.

לא כל המצבים דורשים HDR: השימוש ב-HDR נעשה לרוב לתמונות נוף, בכדי לקבל גוונים יפים יותר ולהתמודד עם בהירות השמים כנגד יתר הסביבה. לצילומי פורטרט, סביר להניח שאין יותר מידי תועלת, ואפילו סכנה שהצילום לא יראה טבעי.

לא כל המכשירים עושים את אותו HDR, חלק יותר טוב, חלק פחות טוב, ובחלק מהמכשירים קשה לראות הבדלים בכלל. כדאי לנסות מצבים שונים של צילום עם האופציה דולקת, ולראות את התוצאות.

הנה שתי תמונות שצולמו מחלון ביתי, יכולים לנחש איזו מהן צולמה עם HDR?


אם ניחשתם שהתחתונה, אתם צודקים. החשיפה יותר "נכונה", וההבדל בין השמים לבינינים פחות מורגש.

כך זה נראה מבחינה טכנית, אפשר לראות שבצילום ה HDR יש אחידות גבוהה יותר בערכי החשיפה:

אז, האם להפעיל את ה HDR, כן או לא?

ברוב מצלמות הסמארטפונים ישנה אופציה לשלשה מצבים: On, Off, Auto. אם ישנה אופציה כזאת, אני ממליץ לשים את ה-HDR על מצב AUTO או "חכם" או "הפעל לפי הצורך" (כולם אותו הדבר), כך שלא יופעל אם אין צורך. במכשירים מסוימים וישנים יותר יש רק אופציה של ON/OFF עדיף לשים במצב של - OFF ולבחור HDR במצבים של אור בעייתי או ניגודי מאד.

כמו בכל דבר שקשור לצילום, יש כאן גם עינין של טעם. חשוב לנסות ולצלם את אותה תמונה עם HDR ובלי, לראות את התוצאה, ולהחליט אם זה מתאים לכם.

לסיכום

מדובר בטכנולוגיה מבורכת אשר נועדה לעזור במקרים של אור ניגודי מאד, אבל לדעתי אין לתת לה יותר מידי משקל - היא יעילה מידי פעם, אבל לא תמיד רואים הבדל משמעותי, במיוחד במכשירים חדשים עם טווח דינמי משופר מלכתחילה. ואם יש לכם מחסור באחסון, כבו את ה HDR כי המכשיר יתמלא מהר מאד...

צילום מהנה עם הסמארטפון!

3,092 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page