top of page

איך ליצור צילום מדוייק עם הסמארטפון בשלשה שלבים פשוטים


ההבדל בין צילום טוב לצילום בינוני הוא דק מאד. לפעמים זאת הזוית, הרקע או קומפוזיציה לא נכונה. לפעמים קשה לשים על זה את האצבע – זאת היכולת לדייק שהופכת את הצילום למשהו מהוקצע ויפה יותר. חשוב גם להבין שאותם הכללים חלים גם על צילום בנייד וגם על מצלמה מקצועית. בכדי לפשט את משימת הצילום, ניתן לפרק את הטכניקה לשלשה שלבים פשוטים: בחירת הנושא, מיקום וקופמוזיציה.

1. בחירת הנושא

אי אפשר להתחיל לצלם מבלי לדעת מה נושא הצילום שלנו. לפני הכל, תבחרו מהו הנושא העיקרי של הצילום, ומסביבו תוכלו לבנות בקלות את הויזואליה הנכונה. לדוגמא – יש הבדל בין לצלם רחוב ריק, לצילום של רחוב הומה אנשים. אחד מספר סיפור של מבנים ואדריכלות, והשני צילום אנושי ואוירת המקום. עוד דוגמא מחיי היום יום – החלטתם לצלם ילד. האם נושא הצילום הוא "הילד משחק ושמח" או "הילד בחופשה בנוף יפה" או פורטרט שכל כולו ילד? כל בחירה כזאת תניע אתכם לבחירה נכונה יותר של הויזואליה בצילום.


מזכרת מטיול בטבע יכולה להיות תמונה אמנותית - נושא התמונה המרכזי הוא הילדה, והטבע מהווה את הרקע לסיפור

כלל חשוב נוסף בבחירת הנושא לצילום: תפסת מרובה לא תפסת. צילום הוא בידוד של נושא מתוך הסביבה בכדי להדגיש אותו. אחרת אין מה שמבדיל בין צילום למראה עיניים. אל תנסו לתפוס את כל מה שהעין רואה – או להכניס מספר אלמנטים ונושאים, ברוב המקרים זה לא עובד.


בידוד הפרח מסביבתו הופך אותו לנושא המרכזי של התמונה

2. מיקום

Location, location, location – האמרה הידועה מתאימה כמו כפפה לאמנות הצילום. מהי חשיבות המיקום של הצלם\ת?

אז קודם כל מרחק: המרחק יקבע איזה נושאים יכנסו לתמונה. כלל חשוב בצילום עם הנייד: אל צלמו מרחוק. לסמארטפון יש עדשה רחבה והכל נראה קטן מאד בתמונה. חוץ מזה כשרוצים לבודד אלמנט מהסביבה, מרחק גדול הוא לא אפקטיבי. או כמו שאמר צלם אחד: תתקרבו, ואז תתקרבו יותר...



שינוי המיקום והזוית משנים את הצילום בצורה דרמטית

המיקום גם קובע מאיפה האור מגיע: מאחור, מקדימה או מהצד. אור מלפני המצלמה מחשיך את נושא הצילום, אור מאחורי המצלמה יאיר אותו, ואור צדדי יצור נידוגים (לרוב מענינים). אז לפני כל צילום, התבוננו מסביב וביחרו את כיוון האור שמתאים לתמונה שלכם.


צילום נגד האור הופך את התמונה לדרמטית ומסתורית

ולא פחות חשוב: המיקום קובע את הרקע! ברוב המקרים, הרקע תופס את מרבית התמונה, וחשיבותו כמעט כמו זו של נושא הצילום המרכזי. חפשו רקע מענין, רקע שמדגיש את הנושא ולא גונב את ההצגה. ואם צריך - שנו את זוית הצילום בכדי למצוא רקע מושלם.


זוית נמוכה מייצרת רקע שמים המבודד את נושא הצילום ומדגיש אותו

3. קומפוזיציה

לאחר שבחרתם נושא ומיקום – עכשיו נותר רק לבחור את הקומפויזיה. במאמר קודם דיברתי על חשיבות הקומפוזיציה בצילום ואני ממליץ לקרוא אותו גם. אם לתמצת את אמנות הקומפוזיה – אנחנו בעצם מדברים על מיקום הנושאים והאלמנטים בתמונה. אין קומפוזיציה אחת נכונה, אבל חשוב למקם את האלמנטים בתמונה בצורה מענינת שמשרתת את הנושא שבחרתם. מיקום מפתיע ובלתי שגרתי, מהווה גירוי מנטלי – לדוגמא מיקום בשלישים במקום במרכז.

הולכת העין הינה דרך נוספת ליצור תנועה ועינין בתמונה – על ידי שימוש בקווים והתכנסויות (נושא הצילום בקצה רחוב או שדרה למשל). הנה כמה דוגמאות לקומפוזיציות בלתי שגרתיות.


קווים אלכסוניים מייצרים תנועה, השמיים מהויים כשני שליש מהתמונה


הכלב ממוקם בשליש הימני של התמונה, אך עדיין מהווה את הנושא המרכזי


מסגרת התמונה מלאה לגמרי והאלמנטים נחתכים ומשאירים מקום לדימיון

ולסיום

ואל תשכחו שיצירתיות באה מתוך ניסוי וטעיייה (וגם תהייה...) ולעיתים נדירות כהבזק של גאונות רגעי. אז תנסו לצלם את אותו דבר בכמה צורות שונות, עד שתרגישו שמיציתם את פוטנציאל הצילום. תחקרו את הנושא שלכם תוך כדי צילום מזויות, מרחקים וקומפוזיציות שונות, ורוב הסיכויים שתקבלו צילום יפה, מדוייק ומנצח.



161 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page